امروز:پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت
تاریخ انتشار:2020-08-09

وقتی تالاردار کازرونی برای پول، عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) را مسخره می کند!

یادداشت/ در حالی که کرونا باعث اختلال در اکثریت کسب و کارها در جهان شده است، یک تالاردار کازرونی اقدام به بازگشایی خودجوش تالار کرد. اما در پاسخ به تذکرات بهداشتی، به عزاداری امام حسین (ع) حمله ور شد!

در حالی که کرونا باعث اختلال در اکثریت کسب و کارها شده و تقریبا بر همه مشاغل جهان و کشور ما تاثیر گذاشته است که از آن جمله به مشاغل آموزشی، ورزشی، اداری و کسبه می توان اشاره کرد و همچنین تجمعات مختلف مردمی از جمله مراسم جشن و مولودی، عزا و سوگواری، اجتماعات فرهنگی، مذهبی و اجتماعی از جمله مساجد و نماز جمعه، مراسم ترحیم، فعالیت های هنری و دیگر فعالیت ها را تحت الشعاع قرار داده و حتی کنکوری ها را با وجود یکسال سختی حاضر به تعویق کنکور و تحمل استرس مضاعف کرده است؛ یک تالاردار کازرونی روز گذشته با انتشار استوری در صفحه مجازی خود به نام «ت»، با صدور مجوزی خودجوش، اعلام کرد که تالار از فردا باز خواهد شد!
این در حالی است که تاکنون تالارها از موثرترین مراکز اشاعه ویروس کرونا بوده اند و اخیرا خانواده ها را نیز به طور دسته جمعی گرفتار و حتی داغدار کرده است.

پس از پیگیری‌ها از شورای تامین، فرمانداری، دادستان، شبکه بهداشت و درمان و اداره صمت شهرستان کازرون جهت صحت صدور مجوز برای بازگشایی تالارها، همه مسوولین صدور مجوز را انکار کرده و از برخورد با متخلفین در بازگشایی تالارها خبردادند.

پس از انتشار خبر غیرقانونی بودن بازگشایی تالارها، صفحه منتسب به این تالار طی استوری دیگری شروع به توهین به عزاداری سرور و سالار شهیدان و عزاداران و ارادتمندان به آن امام مظلوم کرد. و با تگ (نشان گذاری) کردن برخی صنوف مرتبط، اصطلاحا به یارکشی پرداخت.

ظاهرا در این بین دیواری کوتاهتر از دین و امام حسین (ع) نیست و همچنان برخی افراد بخاطر پول حاضرند به عقاید مردم در یک کشور شیعه جسارت کنند و عزاداری امام حسین (ع) را که از سفارشات مهم حق تعالی و اهل بیت نیز هست، به تمسخر بگیرند و با لحنی توهین آمیز، اینگونه تعبیر میکنند که « عزاداران به سر و صورت یکدیگر زده و حسین حسین می کنند »! این در حالی است که بسیاری از تالارداران و فعالین شادی‌آفرین جزو محبین اهل بیت و عزاداران اباعبدالله (ع) هستند و اکثر فعالین مبارزه با کرونا و کمک رسانان در این ایام نیز از مذهبیون و معتقدین هستند. هرچند عزاداری صرفا به تجمعات درون مکان مسقف خلاصه نمی شود و انواع مختلفی داشته و حتی به صورت سوگواری انفرادی و معدود نیز میسر است که در شرایط بهداشتی کنونی قطعا با شدت رعایت و محدود شده و حتی اقداماتی نیز ممنوع خواهد شد.

در حالی که هنوز ماه‌های محرم و صفر نیامده و اکنون در ماه ذی‌الحجه هستم، ایشان با این مضمون نوشته اند که «پرسیدیم چرا مراسم {عزاداری} محرم و صفر برگزار می شود و تالارها بسته اند، اما جوابی ندادند» {منظور تالاردار: برای همین میخواهیم تالار را باز کنیم!} که البته همانطور که ذکر شد عزاداری امام حسین (ع) نیز با محدودیت و ممنوعیت‌هایی همراه خواهد بود و بسیاری از مذهبیون نیز برای حفظ سلامتی از حضور در تجمعات خودداری خواهند کرد و بی‌شک در صورت بروز مشکل، حتی امکان تعطیلی نیز وجود خواهد داشت که نظارت جدی مسوولین را نیز می طلبد.

متولی این تالار برای کسب درآمد بیشتر بدون اهمیت قائل شدن برای سلامتی و عقاید مردم، با تحریک احساسات مردم و ایجاد تقابل بین عزا و شادی و متوسل شدن به این تهمت نخ نما شده که حکومت و مسوولین‌امر مخالف شادی مردم هستند، قصد حمله به عقاید مذهبی دارد. و خود را متولی شادی در شهر می داند و بقیه افراد جامعه بجز تالارداران را برای مردم عزاساز می داند!

بله قطعا تالارداران نیز همچون بسیاری از مشاغل دیگر که دچار بیکاری بخاطر کرونا شده اند و مشکلات مالی دارند، تحت فشار اقتصادی به سر می برند، که این مشکل در همه جای دنیا اینچنین است و قطعا بخاطر امام حسین (ع) نیز صورت نگرفته است! و لازم است فکری اساسی برای این افراد زحمتکش نیز بشود تا مشکلات بدهی و حقوق کارگران را بتوانند پرداخت کنند (هرچند با توجه به شنیده ها از درآمد این فرد، بگذریم…)، که البته هیچ عزادار امام حسین (ع) و محب اهل بیتی راضی به وجود مشکل برای دیگران نیست. و باید فکری درست به حال مشکلات اقتصادی مردم بشود که قطعا راهش توهین به مقدسات و یا خطرسازی برای سلامتی‌شان نیست!

فراموش نکنیم که در هر شغل و مسوولیتی که باشیم، مشکلاتی وجود خواهد داشت و این باعث نمی شود که با بروز هر مشکلی به مقدسات توهین کنیم و سعی کنیم مردم را مقابل دین قرار دهیم. بلکه در هر مسوولیتی باید فرهنگساز باشیم نه ضد فرهنگ!
که اگر مقید و فرهنگساز هستیم، در عمل مشخص می شود که دوصد گفته چون نیم کردار نیست…!

در پایان بنا به فرمایش امام حسین (ع) اگر اعتقاد به مسائل مذهبی ندارید حداقل آزاده باشید! حداقل به عقاید و مقدسات دیگران احترام بگذارید و به هردلیل بی‌ربطی آنها را مسخره نکنید. حداقل اگر عقیده به این مقدسات ندارید به فکر سلامتی مردم باشید و آنها را در عمل انجام شده قرار ندهید. و البته مجددا تاکید میگردد برای حفظ سلامتی مردم، در صورت امکان برگزاری هرگونه مراسم عزاداری، باید قوانین سخت و جدی بهداشتی وضع و اعمال شود.
سلامتی مردم از همه چیز مهمتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *