امروز:دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت
تاریخ انتشار:2022-12-16

آغاز برداشت گل نرگس از باغات و مزارع شهرستان کازرون

برداشت گل‌نرگس هم‌اکنون درشهرستان کازرون در بخش جره و بالاده آغاز وتا اواسط زمستان‌ ادامه دارد. این محصول ازنظر اقتصادی وجذب گردشگران بسیار با اهمیت است.

حمید رشیدی رئیس جهاد کشاورزی کازرون گفت: شهرستان کازرون به عنوان‌ قطب تولید انواع گل‌های نرگس در استان و کشور محسوب می شود، برداشت گل نرگس آبی در مزارع و باغات از اواخر آذر ماه و برداشت انواع این‌ گل‌های دیمی در نرگس‌زارها از اواسط دی ماه شروع می شود.

وی ضمن اشاره به آغاز برداشت گل های نرگس که به صورت آبی در مزارع و باغات کاشت می شود، سطح زیر کشت این‌ محصول در شهرستان را حدود ۲۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: از این سطح، حدود ۱۷۰ هکتار در بخش جره و بالاده و مابقی در سایر مناطق شهرستان کشت می شود.

رشیدی گل نرگس را از انواع کشت کم‌ آب دانست و عنوان کرد: کاشت این‌ محصول از اقتصاد بسیار  خوبی برخوردار است و جایگزین خوبی برای کشت های پر آب به شمار می رود، بنابراین کاشت و توسعه تولید آن از طریق جهاد کشاورزی به کشاورزان پیشنهاد می شود.

او نیاز آبی کاشت نرگس در شهرستان را ۳۰۰۰ متر مکعب در سال عنوان کرد و بیان نمود: با توجه به فصل رشدی گیاه این نیاز ،تا حدودی با آب  باران نیز مرتفع می شود و هزینه بر نیست.

رشیدی نیاز آبی کم، مقاوم‌ بودن به شرایط نامساعد محیطی، اشتغال زایی، درآمد مناسب و جذب گردشگران داخلی و خارجی را از مزایا و اهمیت کاشت و توسعه گل نرگس دانست و گفت: در زمینه آموزش، تحقیق و ترویج گل نرگس، باید بیشتر کار شود و همچنین تلاش در حوزه بازاریابی و فروش این محصول تاثیر خوبی  درتوسعه و تولید خواهد داشت.

وی بخش جره و بالاده را به عنوان بزرگترین دیم زار نرگس در کشور معرفی نمود و تصریح کرد: برداشت گل نرگس دیمی در این بخش از اواسط دی ماه شروع می شود، اما از  باغات و مزارع شهرستان به خصوص بخش جره و بالاده  نیز سالانه در حدود ۱۰۰ میلیون شاخه گل نرگس تولید و روانه بازار می شود که بیشتر از نوع گل نرگس شهلا می باشد.

رئیس جهاد کشاورزی کازرون افزود: تولید این‌ محصول نه تنها نیاز استان و کشور را برطرف می شازد بلکه به کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز حمل و ارسال می شود که این‌ مهم  در حوزه صادرات نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

رشیدی فقدان‌ صنایع  تبدیلی و تکمیلی را از بارزترین‌ مشکلات حوزه تولید گل نرگس برشمرد و گفت: این‌ محصول تولیدی دارای  کیفیت مطلوب و عطر و عمر نگهداری طولانی می باشد  اما متاسفانه در زمینه فراوری و صنایع تبدیلی تا کنون هیچ‌ اقدامی در کشور صورت نگرفته است.

وی افزود: در راستای پیگیری های مشکلات حوزه تولید این‌ محصول مهم‌  توسط جهاد کشاورزی شهرستان،  یک واحد فراوری و تبدیلی در حال اخذ مجوز می باشد.

رشیدی ابراز امیدواری کرد که با توجه و نگاه خاص به حوزه تولید گل نرگس در جهت تولید بیشتر و با کیفیت این‌ محصول گام‌ های مهم‌ تری برداشته شود.

برداشت گل نرگس در شهرستان کازرون از اواخر فصل پاییز تا اواسط فصل زمستان‌ می باشد که در این بازده زمانی، شهرستان کازرون با هوای مطبوع و دلپذیر بهاری، میزبان‌ گردشگران و دوستداران‌ طبیعت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *